Halacska csoport

Csoportprofilja

Az óvodapedagógusok neve:

Szücs Tünde  Tünde óvó

Dajka: Orsós Margit Hugi dadus

A gyermekcsoport elnevezése: Halacska csoport

Csoportszervezési forma: osztatlan

A csoport alakulása a 2014/2015 nevelési évben:

2014 szeptember:

Csoportlétszám:
16 gyermek jár a csoportba. 4 mini, 9 kiscsoportos, 4 középső csoportos. A nemek aránya: 5 leány és 11 fiú. Kettő SNI gyermek van a csoportban.
A csoportba járó gyermekek mindegyike cigány származású. Hátrányos helyzetű 7 gyermek, halmozottan hátrányos helyzetű 8 gyermek, veszélyeztetett gyermek nincs.
Családi körülményeik alakulása:
Teljes családban él 14 fő, egy szülős családban 2 fő él. Egy gyermekes családban 3 fő él, két gyermekes családban él 7 fő, háromgyermekes családban 4 fő él, négygyermekes családban él 2 fő.
A családok anyagi helyzete, gazdasági jellemzői:
Átlagon alúli 11 család, átlagos 5 család, átlagon felüli család nincs. 4 gyermek lakáskörülményei jók. A többség kis alapterületen él, a lakások egészségtelenek, sok ember él együtt. Ezek a lakások a cigánytelepeken vannak, felszereltségük szegényes.
A szülők iskolázottsága:
Az alapfokú oktatás 8 osztályát 10 édesanya és 8 édesapa végezte el, szakmunkás végzettségű 4 édesanya és 7 édesapa. Egy édesapa középfokú végzettségű. A szülők közül sokan a közmunka keretében dolgoznak. Családlátogatás alkalmával tapasztalhattuk, hogy a gyerekek túlnyomó részt ingerszegény környezetből érkeznek hozzánk. Legtöbb családban a gyermekeknek nincs játéka, mesekönyve, színes ceruzája, gyurmája, vízfestéke. Az óvodába érkezve mindenre nyitottak és érdeklődőek.
Az óvodai élet:
Az óvodai szokásokat, napirendet megismerték, az óvodai szabályokat elfogadják. Feladataik elvégzéséhez sok segítséget igényelnek. A gyermekek szívesen kapcsolódnak be a közös tevékenységekbe, s bár érdeklődőek, de figyelmük hamar és könnyen elterelhető. Különösen nagy mozgásigényűek, az együttes mozgásokban aktívan vesznek részt (cigánytánc, nagymozgások). Jellemzően hangosan beszélnek szinte egész nap. Szókincsük szegényes, többségük a feladathelyzetekben beszél bátortalanul, halkan. Érezhető, hogy kivel foglalkoznak otthon is. Kostruktív és szerepjáték jellemző a gyerekekre. Játékuk elmélyült, de kevésbé tartós. Legszívesebben az autókat, az építő játékokat használják, szívesen ülnek asztalhoz a kirakó játékokkal, melyekhez igénylik a segítséget. Szerepjátékukban főleg az otthon és családban tapasztaltakat játsszák el. Játékuk a szülők gyermekeikhez való viszonyát tükrözi, ilyenkor játsszák ki sérelmeiket magukból. A rajzolás iránt kevesen érdeklődnek, gyurmázni mindenki szeret. A csoportban mindenkinek a játéktevékenységéhez csatlakoznak társak. Nehezen szokják meg, hogy egymástól kérjék a játékokat. A játszócsoportokon belül kialakuló konfliktus helyzetek megoldásához segítséget kérnek. A csoport légköre folyamatos ráhatással tehető nyugodttá. A gyermekek az óvodapedagógusokkal és a dajkákkal szemben tisztelettudóak. Kezdettől fogva vannak baráti kapcsolataik. A gyermekek ismeretei hiányosak, de nagyon édreklődőek. Mennyiségfogalmuk kialakulatlan. A csoportban kettő SNI gyermek van, velük szakirányú fejlesztőpedagógus foglalkozik. A gyermekek 7 órától 4 óráig tartózkodnak az óvodában. Néhány dolgozó szülő már 6 órára hozza gyermekét. Minden gyermek az óvodában alszik, néha ebéd után visznek haza gyermeket. Az ebéd utáni nyugodt pihenést mindenki igényli. A mesét és az énekeket hallgatva mindenki alszik vagyé csendesen pihen. A csoport tárgyi felszereltsége megfelelő, eszközeink és játékaink változatosak a csoportszobánkban. A játékok biztosításánál figyelembe vesszük az életkori sajátosságokat. Rendszeresen használjuk az IKT eszközöket (TV, DVD, CD lejátszó, diavetítő, projektor). Az év során több óvodán kívüli programot szervezünk. Kirándulás, fürdőzés, színházi előadás, melyek nagyon fontosak, hiszen ezeknek az eseményeknek a finanszírozását a szülők anyagi helyzete nem teszi lehetővé. A szülőkkel a kapcsolatunk jó, együttműködőek és szívesen vesznek részt óvodai programokon.
2015. február:

Csoportlétszám:
19 gyermek jár a csoportba, 4 mini, 12 kiscsoportos és 3 középső csoportos. A nemek aránya: 6 leány és 13 fiú. Kettő SNI van a csoportban, velük szakirányú fejlesztőpedagógus foglalkozik. Hátrányos helyzetű 4 gyermek, halmozottan hátrányos helyzetű 8 gyermek. Veszélyeztetett gyermek nincs a csoportban. Egy szülős családban 2 fő él, teljes családban 17 fő. Egy gyermekes családban 6 fő él, két gyermekes családban 6 fő, háromgyermekes családban 5 fő, négygyermekes családban 2 fő él.

A családok anyagi helyzete: átlagos 4 család, átlagon aluli 15 család. Átlag feletti anyagi helyzetű család nincs. A családok lakáskörülményei alig változtak – 2 család „új” (használt) lakásba költözött, 1 család részt vesz Komló város lakástámogatási projektjében. Változás, hogy a családokban az egyik szülő mindenképpen, néhol már mindkét szülő dolgozik, többségük közfoglalkoztatott.
Az óvodai élet:
A mosdóban kialakult a megfelelő szokásrend. Kissé zajosan, de többségében ügyesen étkeznek. A csoportszoba rendjét hamar helyreállítják, többen maguktól rendet tartanak. A csendes és nyugodt légkör továbbra is nehezen biztosítható folyamatosan. A játékszerek elkérésében többször még türelmetlenek. A felnőttekkel szemben tisztelettudóan viselkednek, a kéréseket és utasításokat elfogadják. Közös tevékenységekben egyre tovább maradnak, figyelmük hosszabban leköthető. A csoportban a gyerekek beszédkészsége, kifejező készsége túlnyomó részt megfelelő, szókincsük sokat bővült. A hangszín és a hangerő sokszor változó, néha az időjárási frontoktól (is) függő. Játékuk elmélyült, 1-2 csapongó gyermek kivételével tartós. Nagyon szeretik az asztali kirakós játékokat, melyekhez csak alkalmanként igényelnek segítséget. A fiúk az autókat és építő játékokat kedvelik leginkább. Vizuális tevékenységek minden formáját szeretik és igénylik. Sokszor ülnek asztalhoz rajzolni, színezni és gyurmázni, pozitív irányba változott az ábrázoláshoz való viszonyuk. A közös munkálatokban türelmesek, alkotó kedvük végtelen, munkavégzésük kitartó. Óriási mozgásigényük kielégítésére a nap folyamán sok lehetőséget biztosítunk. A mindennapi tevékenységeinkben minden alkalmat kihasználunk, hogy a gyermekek értelmi képességeit fejlesszük és erősítsük, és megteremtsük érzelmi biztonságukat.